Julkaistu alunperin Suonenjoki-lehdessä 29.5.2019
Kuntakehittäjän kynästä -kolumni
Nuoret käyvät isoja pohdintoja keväisin. Millaisen todistuksen saan kuluneesta kouluvuodesta? Löydänkö kesätöitä? Pääsenkö opiskelemaan hakemaani paikkaan? Eteneekö elämäni toivottuun suuntaan? Mikä se suunta on? Mitä haluan isona tehdä?
Olen kiertänyt toukokuussa SavoGrow -alueen kouluilla kuulemassa nuoria. Nuoret ovat kirjanneet listaa kuntien parhaista puolista ja heikkouksista. Nuoret ovat avanneet mitkä asiat vaikuttavat siihen, että he asuvat tai eivät asu mielellään omassa kotikunnassaan. Olen tehnyt gallupia siitä, miten todennäköistä on, että nuori muuttaa opiskelemaan muualle. Olen kysynyt, mikä saisi heidät palaamaan takaisin opiskelujen jälkeen.
“Jos olisi sellaisia työpaikkoja, jotka kiinnostaisi mua”, on yleinen vastaus. Kun pureudumme syvemmälle, nopeasti selviää, että kovinkaan monella ei ole ajatusta siitä, mikä on se työpaikka, mikä kiinnostaa. On ehkä aavistus siitä, millainen toiminta ja tekeminen vetää puoleensa, mutta ei ymmärrystä siitä, millaisissa työpaikoissa asian pariin voi päästä. Eikä etenkään ajatusta siitä, onko sellaisia työpaikkoja meidän alueella.
On ymmärrettävää, että käsitys on ohut. Työelämä on murroksessa. Nykyään päivitetään osaamista, kouluttaudutaan uudelleen ja vaihdetaan alaa. Työelämään valmistaudutaan niin, että työsuhteita on useita eri työnantajille. Työmarkkinoilla liikkuu yhä erikoisempia työnimikkeitä, kuten agentteja, digimuotoilijoita, kaupunkiviljelijöitä ja etäkokkeja.
Jokainen voi vaikuttaa siihen, miten nuoret näkevät alueemme kiinnostavuuden. Meidän työssäkäyvien tehtävänä on kertoa selväsanaisesti, useissa eri kanavissa siitä, mitä teemme työksemme. Missä tahansa organisaatiossa on keskeistä tuoda esille osaamista, työntekijöitä ja sitä kaikkea kiinnostavaa, mitä työntekijöiden työnkuvaan kuuluu. Sen lisäksi, että tämä on olennainen osa organisaation brändiä ja työnantajakuvan rakentamista, samalla tehdään tärkeää tulevaisuustyötä.
Auta nuoria löytämään paikkansa yhteiskunnassa. Kerro sosiaalisessa mediassa mitä työtä teet, mikä koulutus sinulla on, miksi olet päätynyt työhön ja millaisia taitoja ja kiinnostuksen kohteita työssä tarvitaan. Sinulle, joka työllistät ihmisiä: Kertokaa millainen organisaatio olette ja miksi juuri te olette olemassa, mikä on teidän vahvuus. Ehkä meidän alueen nuorista joku haluaa myöhemmin palata vahvistamaan juuri teidän osaamista.
Saara Hanhela