Hyvää Lapsen oikeuksien viikkoa!
Kokoustimme maanantaina 18.11.2024 Kuopion kaupunginvaltuuston kanssa ja jätin valtuustoaloitteen koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan käyttöönotosta Kuopiossa. 👉 Ajatus käväisi mielessäni jo vuoden alussa, kun tuttu kuopiolainen ikäihminen kertoi halukkuudestaan auttaa asuinalueensa lähikoulussa jäätyään eläkkeelle. 💖 Idea oli kaikin puolin ilahduttava ja kannustin häntä avoimin mielin kysymään koululta suoraan, miten voisi olla avuksi. Myöhemmin kuulin, että koulun suhtautuminen oli varauksellinen: ”Meillä ei ole ohjeita, emme ole varmoja miten pitäisi toimia. Katsotaan…”
💔 Tuttuni kokema pettymys riipaisi sydämestä. Ikäihmisten osuus väestöstä kasvaa jatkuvasti ja vanhusten kokema yksinäisyys on aivan liian yleistä.
🤲 Osallisuuden kokemus ja tunne siitä, että tekee jotain merkityksellistä, on tutkimusten mukaan tärkeä tekijä hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
❗ Puhumattakaan siitä, kuinka suuri tarve kouluissa on apukäsille. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen riittämättömyys, toimimattomuus ja epätasaisuus ovat olleet jo vuosia keskeinen haaste perusopetuksessa.
💡 Lamppu syttyi uudestaan päässä, kun YLE julkaisi lokakuussa hurmaavan artikkelin Kauniaisten alakoulusta, jossa lähes jokaisella luokalla on oma koulumummo tai -vaari.
💡 Koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan ytimessä on oppilaiden tukeminen ja auttaminen luokissa, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja ikäihmisten merkityksellisyyden tunteen vaaliminen.
🙌 Toiminta on parhaimmillaan win-win-win-win -tilanne, jossa ikäihmiset, lapset, koulu ja kaupunki kaikki hyötyvät.
❓ Ehkä tarvitaankin vain yhteiset ohjeet ja periaatteet, joiden puitteissa osataan toimia? Malli, jolla luodaan kouluille yhdenvertaiset edellytykset toimia vapaaehtoisten ikäihmisten mukaan ottamisessa kouluarkeen.
😊 Jos sulla on hyviä vinkkejä koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan järjestämiseen, kuulen niistä mielelläni! Jään mielenkiinnolla odottamaan kuinka moni valtuutettu liittyy aloitteeseen ja millaisen vastaanoton aloite saa virkahenkilöstön käsittelyssä.
Alla varsinainen aloiteteksti kokonaisuudessaan.
Valtuustoaloite koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan käyttöönotosta Kuopiossa
Lapsen oikeuksien sopimuksessa, jonka myös Suomi on ratifioinut, on kirjattu, että lasta ei saa syrjiä ominaisuuksiensa vuoksi, lapsen kehitykselle on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset ja että lasten koulutuksen pyrkimys on auttaa lasta kehittymään täyteen mittaansa. Kuopion kaupunki on hyvällä matkalla kohti UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -statusta, ja lapsen oikeuksien toteutuminen on yksi keskeisistä asioista tässä työssä.
Kouluterveyskyselyn 2023 mukaan kiusaamisen kokemukset ovat lisääntyneet Kuopion kouluissa. Saman kyselyn mukaan 39 prosenttia 4. ja 5. luokkalaisista kokee, että opettajat ovat usein kiinnostuneita, mitä oppilaille kuuluu. Oppimisen ja koulunkäynnin tuen riittämättömyys, toimimattomuus ja epätasaisuus ovat olleet jo vuosia keskeinen haaste perusopetuksessa.
Ihmiset elävät nykyisin aiempaa pidempään ja ikäihmisten osuus väestöstä kasvaa. On tärkeää edistää toimintatapoja, joilla ikäihmiset saadaan aktivoitua osaksi ympäröivää yhteisöä. Osallisuuden tunne ja ajatus siitä, että voi tehdä jotain merkityksellistä, on tutkimusten mukaan merkittävä tekijä hyvinvoinnin kokemuksessa. Lisäksi on yhä yleisempää, että isovanhemmat ja lapsenlapset asuvat eri paikkakunnilla, eivätkä lapset ja ikäihmiset pääse arkisesti kokemaan toistensa läsnäoloa.
Koulumummo- ja kouluvaaritoiminnassa kouluilla käy vapaaehtoisia ikäihmisiä säännöllisesti auttamassa oppilaita luokissa sekä tukemassa koulurauhaa. Mallista on erilaisia variaatioita käytössä ympäri Suomen: toisissa toimintaa ohjataan kuntatasolla, toisissa toiminta on kouluvetoista ja toisaalla toimintaa koordinoi sovitusti yhdistys, jolla on kokemusta vapaaehtoistyön koordinoinnista. Oleellista on, että toimintaa varten on luotu kuntatasoiset periaatteet, joiden pohjalta kouluarkeen saadaan aktivoitua koulumummoja ja kouluvaareja.
Toiminnan ytimessä on oppilaiden tukeminen ja auttaminen, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja ikäihmisten merkityksellisyyden tunteen vaaliminen. Toiminta on parhaimmillaan win-win-win-win -tilanne, jossa ikäihmiset, lapset, koulu ja kaupunki kaikki hyötyvät. Toimintaa raamittamaan ja sen käyttöönottoa vauhdittamaan olisi tärkeä luoda malli, jolla luodaan kouluille yhdenvertaiset edellytykset toimia.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Kuopion kaupungin kasvun ja oppimisen palvelualue luo periaatteet sekä mahdollistaa koulumummo- ja kouluvaaritoiminnan käyttöönoton Kuopion kaikissa kouluissa.
Saara Karkulahti
Kuopion kaupunginvaltuutettu